KNO-arts Dennis Kox onderdeel belteam
Publiceerdatum
Tot voor kort moesten alle contactpersonen van de op de IC opgenomen coronapatiënten worden gebeld door de IC-arts. Deze groep artsen is zoals iedereen zal begrijpen ontzettend druk en voor dit telefonisch contact was dan ook niet altijd een gelegenheid.

Sinds afgelopen maandag is hier verandering in gekomen. De specialisten van MKA Kennemer en Meer (kaakchirurgen) en de Vijf Meren Kliniek (KNO-artsen) zijn in zeer nauwe samenwerking met het team op de IC gestart met het dagelijks telefonisch updaten van deze contactpersonen. Dit uiteraard om de IC-artsen te ontlasten en ook om een steentje bij te kunnen dragen vanuit deze twee zelfstandige behandelcentra die een zeer nauwe band hebben met het Spaarne Gasthuis.
Maar hoe gaat dan dan precies in zijn werk, hoor ik u denken. Ik zal het proberen uit te leggen.
Elke dag is er een multidisciplinair overleg op de IC, waarbij door alle betrokken specialismen een voor een de IC-patiënten worden besproken; er wordt gekeken naar wat er de afgelopen dag gebeurd is, maar er wordt ook een plan gemaakt voor de komende 24 uur (verder dan 24u vooruit kijken is weinig zinvol). Na dit overleg wordt het belteam van die dag, bestaande uit 2 kaakchirurgen en 2 KNO-artsen op de hoogte gebracht door een arts-assistent van de IC. Hier worden de punten, zoals besproken in het grote overleg besproken en met name de punten besproken die met de achterban moet worden teruggekoppeld. Tijdens die MDO hebben de bel-specialisten, zoals ik ze dan maar even zal noemen, zelf al uitgebreid de status bestudeerd, zodat ze goed op de hoogte zijn van ‘hun’ patiënten.
De afgelopen 3 dagen heb ik dit nu mogen doen en merk de enorme dankbaarheid van de IC-artsen en de contactpersonen van de IC-patiënten. Het kostte mijn in het begin wel moeite om goed te begrijpen wat er met nu precies met de patiënt gebeurt op de IC; als KNO-arts kom ik met enige regelmaat op de IC om daar voor KNO-problemen te assisteren, maar de rest van deze geneeskundige materie is best ver weg gezakt inmiddels! Na een middagje mij weer te verdiepen in ademdrukken, bloedgassen, bloedwaardes en longfoto’s heb ik in ieder geval weer voldoende kennis terug weten te halen om de families van de juiste informatie te kunnen voorzien.
We proberen 3 dagen achter elkaar dezelfde contactpersonen te bellen, zodat we zelf goed op de hoogte zijn van de patiënten en de vragen die onbeantwoord blijven de volgende dag wel kunnen terugkoppelen.
De gesprekken zijn niet altijd even makkelijk, de families zitten in spanning te wachten en het nieuws dat gebracht wordt is niet altijd waar ze op zitten te wachten uiteraard.
Na deze 3 dagen moet ik zeggen dat het een zeer dankbare taak is, waarbij ik echt het idee heb dat we wat voor de families die thuis zitten te wachten en niet naar hun geliefden kunnen komen een beetje dichterbij kunnen brengen in gedachten. Mooiste moment dat ik de afgelopen dagen mocht meemaken is dat een van de patiënten net van de beademing af was en graag de familie de groetjes wilde doen. Ik mocht dit aan haar partner overbrengen diezelfde dag, waarna deze in huilen uitbarstte aan de telefoon en dolgelukkig was met dit lichtpunt in deze donkere tijd.