Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Medische begeleiding Corona Check app per 1 oktober vanuit drie samenwerkende regiecentra

Publiceerdatum

Sinds 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op COVID-19. Dit gebeurt in toenemende mate. Daarnaast is er de Corona Check app waar sommige inwoners in onze regio gebruik van maken. In deze app kunt u gegevens bijhouden en wordt u vanuit een medisch triageteam uit het Spaarne Gasthuis gebeld als er klachten zijn. Omdat er per 1 oktober iets verandert in de app willen we u daarover graag duidelijk informeren. Ook zetten we hieronder nog even een aantal handige websites en telefoonnummers van zorgverleners in onze regio voor u op een rij.

Deze app werd in maart, aan het begin van de coronacrisis ontwikkeld om op afstand hulp te bieden aan mensen die zich zorgen maken over mogelijke coronaklachten. Ondersteund door technologie in de app beoordeelden medisch teams van de deelnemende ziekenhuizen de klachten. Zo nodig werd telefonisch contact opgenomen met gebruikers van de app. Tijdens de eerste maanden van de coronacrisis is deze vorm van digitale begeleiding thuis van grote waarde geweest voor veel mensen in Nederland. Ook hielp het de zorg, die overbelast dreigde te raken, te ontlasten. De Corona Check app heeft meer dan 130.000 mensen in Nederland tijdens de eerste maanden van de coronacrisis actief ondersteund.

Wat is er recent aangepast in de app?

De app is aangepast aan het huidige testbeleid in Nederland. Er zijn nu drie regiecentra die worden gecoördineerd vanuit drie ziekenhuizen: regiecentrum West vanuit het OLVG in Amsterdam, regiecentrum Midden vanuit UMC Utrecht in Utrecht en regiecentrum Oost vanuit het Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen. Zij nemen vanaf 1 oktober 2020 de dienstverlening van de overige eerder betrokken ziekenhuizen over. De gebruikers zijn hierover persoonlijk geïnformeerd. Gebruikt u de app via het Spaarne Gasthuis? U kunt dit blijven doen als u toestemming geeft voor het overdragen van de behandelingsovereenkomst naar het regiecentrum West. Dat kan in de app.

Wilt u de app gaan gebruiken?

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Wilt u de app niet (blijven) gebruiken, maar wel alert blijven?

  • Houd 1,5m afstand.
  • Was vaak uw handen.
  • Schud geen handen.
  • Vermijd drukte.
  • Hoest en nies in uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Heeft u klachten? Blijf dan thuis en laat u testen.
  • Bent u ook benauwd en/of heeft u koorts? Dan moeten alle huisgenoten thuisblijven.

Hoe krijg ik contact met de GGD Kennemerland?

Via de website kunt u een afspraak maken om te testen. Inwoners kunnen bij vragen ook bellen met het telefoonnummer: 023 789 1631. Maandag t/m vrijdag van 08.30 – 20.00 uur. Zaterdag en zondag van 10.00 – 17.00 uur. Algemene informatie en waar testlocaties zijn in Haarlemmermeer staat op https://haarlemmermeergemeente.nl/taak/corona.

Kan ik iemand bellen als ik thuis in quarantaine zit?

Er is een Rode Kruis hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten in verband met het coronavirus: 070-445 5888, dagelijks van 09.00 – 21.00 uur.

Behoort u tot een risicogroep of bent u ernstig ziek?

Heb je bijvoorbeeld hoge koorts of ben je benauwd? Bel je huisarts, behandelend arts of de huisartsenpost. Bel bij een levensbedreigende situatie altijd 112.

Hoe krijg ik telefonisch contact met de huisarts, in het geval van spoed?

Bij spoed na 17.00 uur en in het weekend kunt u de spoed-/huisartsenpost bellen:

Haarlem/ Velsen/ Zuid-Kennemerland spoed telefoonnummer: (023) 224 2526
https://spoedposthaarlem.nl

Haarlemmermeer spoed telefoonnummer: (023) 224 2322
https://www.huisartsenposthaarlemmermeer.nl

Voordat u belt kunt u een eenvoudig vragenlijstje doorlopen, dat helpt om het gesprek vlot te doen verlopen.

Hoe blijft u digitaal in contact met Spaarne Gasthuis?

Wilt u in deze tijden van corona zo slim en efficiënt mogelijk in contact zijn met het Spaarne Gasthuis en bent u al patiënt, dan kunt u ook gebruik maken van MijnSpaarneGasthuis, waarin we u bijvoorbeeld voorafgaand aan een eventuele afspraak in het ziekenhuis naar klachten als hoesten, koorts of kortademigheid kunnen vragen.

Bij klachten stellen we uw afspraak zo mogelijk uit. Als uitstel niet verantwoord is, dan komt u wél naar het ziekenhuis. Verder kunt u via MijnSpaarneGasthuis op elk moment in uw medisch dossier kijken, een bericht sturen aan uw zorgteam, uitslagen van onderzoeken bekijken, vragenlijsten invullen, medicijnen bijwerken, brieven aan uw huisarts inzien en afspraken maken. Kijk hier voor meer informatie over MijnSpaarneGasthuis.

Kijk hier voor meer informatie over het coronavirus.