Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Samen nemen we betere beslissingen

In het Spaarne Gasthuis staan we voor goede zorg en kwaliteit van leven in onze regio. Wat vindt u daarin belangrijk? Welke service verwacht u van ons? Wat wenst u voor uw behandeling of medicijnen?

Om hier antwoord op te geven, luisteren we in het Spaarne Gasthuis naar de stem van onze patiënten. Naar u dus. Want samen nemen we betere beslissingen. Dat betekent dat we patiënten en hun naasten betrekken. Bij de zorg, de behandeling én bij het beleid van het ziekenhuis. De essentie van samen beslissen is: goed luisteren. Als we begrijpen wat voor u belangrijk is in het leven, kunnen we daar onze zorg en ons beleid op afstemmen. Zo wordt de zorg nóg beter en ons werk leuker en mooier. Want wie goed luistert kan beter helpen.

Om deze inhoud te zien, moet u de cookies van deze derde partij accepteren. Meer informatie over cookies.

Samen beslissen. Hoe dan?

  • Drie goede vragen. Als u naar de arts gaat voor onderzoek of behandeling, heeft u meestal meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af. Het is belangrijk om samen met uw arts deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kunt u doen door 3 goede vragen te stellen. Samen met uw arts kunt u vervolgens beslissen welk onderzoek of behandeling het beste bij u past. Meer informatie vindt u in ons filmpje.
  • Het Spaarne Gasthuis heeft een patiëntenpanel met ruim 1.800 leden. We vragen hen geregeld mee te denken over zaken als patiëntveiligheid, zorg en behandeling, gebouw en omgeving, informatievoorziening of bijvoorbeeld het ziekenhuis van de toekomst. Nieuwe leden zijn van harte welkom.
  • Onze actieve cliëntenraad denkt mee en adviseert bij belangrijke beslissingen. De cliëntenraad doet dat altijd vanuit het belang van de patiënten en hun naasten en vormt daarmee de ogen, oren en stem van de cliënt.

Wie goed luistert, kan beter helpen

Zo nemen we samen betere beslissingen. Een kinderarts, hospitality medewerker, geestelijk verzorger en SEH-verpleegkundige vertellen hoe zij in hun dagelijks werk een luisterend oor bieden.

Arts Spaarne Gasthuis: ‘Onze zorg wordt beter door patiënten erbij te betrekken’

Soms is een goede kwaliteit van leven niet vanzelfsprekend en is er zorg nodig. Maar dat wil niet zeggen dat je als patiënt alles uit handen moet geven. Sterker nog, in het Spaarne Gasthuis is de inbreng van patiënten heel belangrijk. Want – zo redeneert men – samen nemen we betere beslissingen.

Een specialisme waar samen beslissen veelvuldig voorkomt is geriatrie. Klinisch geriater Jorien Tromp ziet haar patiënten als uitermate belangrijke gesprekspartners.

klinisch-geriater-jorien