Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Transmuraal Incident Melden (TIM)

Transmuraal incidenten melden (TIM) maakt risico’s in de transmurale zorg inzichtelijk. Het levert belangrijke informatie om de kwaliteit van de (keten)zorg te verbeteren. Incident melden is bedoeld om in de toekomst deze (bijna) incidenten te voorkomen. Of tenminste de kans op herhaling te verkleinen. Bij het melden staat niet de vergissing van een persoon centraal, maar de voorwaarden waaronder mensen werken en de wijze waarop het (zorg)proces is georganiseerd. Let op: het incident melden analyseert het voorval achteraf; het draagt niet bij aan een oplossing op dat moment.

Melden via de NHZ Connected

Huisartsen, medisch specialisten en specialisten ouderengeneeskunde uit Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer kunnen transmurale incidenten melden via de NHZ Connected (app/website).

Melden van transmurale incidenten aan het Spaarne Gasthuis

Overige zorgverleners die een incident willen melden aan het Spaarne Gasthuis kunnen dat doen via een Zenya meldformulier van het Spaarne Gasthuis. Sinds juli 2025 is dit één formulier voor alle zorgpartners, behalve voor verloskundigen. Zij hebben hun eigen meldproces afgesproken in het VSV. Meldingen aan de Spoedpost Zuid-Kennemerland bij voorkeur ook indienen via dit Zenya formulier.